Den lærende organisation
"Den lærende organisation; et skridt på vej til
at forstå organisationer som levende systemer"
En lærende organisation defineres traditionelt, som værende
istand til at lære af sine handlinger. Men hvorfor er det
vi interesserer os for hvorvidt vores organisation kan lære?
Tese 1: Fordi "læring" er en metafor
hvor igennem vi får bedre mulighed for at forstå vores
evne til at spille sammen med og forfolde os til omverden
Tese 2: Fordi læring kan ses som selve den
proces hvori et levende system organiserer sig til højere
orden, kompleksitet og mangfoldighed.
Hvad er en lærende organisation og hvordan bliver man det?
Spørgsmål der rider organisationer i disse år.
Arie de Geus, tidligere vice præsident i Shell koncernen,
skriver i sin bog "The Living Company", 1997: "There
is no need to "build" a learning organisation. You already
have one."
En lærende organisation er en organisation der er istand til
at lære af sine fejltagelser, og af sig selv- og dermed skabe
sin egen fremtid.
Hvis vi nu antager at vi allerede har en lærende organisation,
og evnen bruges til at sikre en langsigtet overlevelseevne. Hvad
skal vi så bruge den indsigt og de handlinger til.
Jo, her kommer et tankesæt eller en model om vi vil, der jo
som alle modeller er forkert, modeller er ikke verdenen, modeller
er fortolkninger af verdener.
Organisationer betragtet som, levende systemer er interessante fordi
de kan have evne for selvorganisering. Deres selvorganisering har
retning mod højere mangfoldighed, større orden og
mere kompleksitet.
De tre retninger mod højere mangfoldighed, større
orden og mere kompleksitet.
De tre retninger er ikke tilfældige, de er nøje udviklet
af naturens evolution, for at sikre systemet langsigtet overlevelses
evne og livsduelighed.
Evnen til at skabe sin fremtid og evnen til at organisere sig til
livsduelighed er to sider af samme sag.
Organisationer, når anskuet som levende systemer, lærer
ikke, de
kobler strukturalt med omgivninelser og hændelser der forekommer.
Enhver kobling vil skabe struktural ændring i det levende
system.
Det vil sige systemet er aldrig det samme efter at have koblet strukturelt
med omgivelserne.
Eftersom læring er en abstraktion af de processer der sker,
kan vi ligeså godt gå bagved og se hvad det er der virkelig
sker, og derigennem få forståelse for hvordan systemet
virker.
Så ja, lærende organisationer er vigtige, - som skridt
på vej til forståelse af levende systemer, deres erkendte
komplekse univers, deres uligevægt og deres berettigelse.
En grund til at vi skal tænke, og dermed handle på perspektivet
at vores organisationer er levende systemer, er muligheden for at
anskue vores problemstillinger fra et andet niveau en fra der hvor
vi skabte dem. Og det bliver mere og mere nødvendigt fordi
de problemstillinger vi ofte står overfor er "usynlige"(markedet,
bæredygtighed, læring, vidensoverførelse, etc.)
Hvorom modellen holder eller ej, er uinteressant. Det der er interessant
er at den bringer os et skridt videre i forståelsen af organisationers
berettigelse og liv.
Derfor er det interessant at blive ved spørgsmålet:
Hvad ville der ske, hvis vi tænkte på vores organisationer
som levende? Hvilke konsekvenser ville det få for organisationernes
evne til at skabe sin egen fremtid? Ja, hva' så?.
|